Petrache Dorina-Florentina (profesor învățământ primar): Jocul, creativitatea și entuziasmul sunt necesare în activitățile remediale!
3 min readPrimirea foarte bună a primii părți a interviului cu doamna Petrache Dorina-Florentina, profesor învățământ primar, ne-a determinat să revenim rapid și cu partea a doua în care punem accentul pe folosirea jocului și a creativității în activitățile remediale.
Prima parte poate fi citită aici!
Creativitatea, jocul și entuziasmul introduse de cadrul didactic în cadrul unei activități de învățare facilitează drumul elevului spre învățare, spre o dezvoltare armonioasă! Petrache Dorina-Florentina
Purtăm des dialoguri cu învățători din toată țara. Ce ne puteți spune despre modul cum tratați dvs. învățarea remedială și cum reușiți să folosiți auxiliarele INTUITEXT în acest demers?
Învățarea remedială este centrată pe elev, deoarece fiecare copil este unic. Intervenția este precedată de evaluare, astfel încât aceasta să fie punctuală, acoperind astfel lacunele identificate.
Învățarea remedială o putem integra în timpul unor noi activități de învățare, activități ce vizează formarea aceleiași competențe sau care permit integrarea unei competențe slab dezvoltate în activitatea de învățare.
Ex: la clasa a IV-a, în cadrul lecțiilor „Fracții” se pot relua metodele de rezolvare a problemelor și anume metoda mersului invers utilizând fracțiile; la conținutul Rezolvarea de probleme prin cele 4 operații, se poate lucra diferențiat pe operația de împărțire pentru a sprijini elevii ce întâmpină dificultăți la înțelegerea algoritmului.
O altă modalitate remedială este identificarea prin evaluare formativă a elevilor cu competențe slab formate, ce nu pot ține pasul cu întreaga clasă. În cazul acestora se realizează un plan remedial ce vizează activități de recuperare/ameliorare/dezvoltare în vederea formării competențelor. Acest plan constă în ore de sine stătătoare ce nu au legătură cu conținuturi noi, accentul căzând pe recuperarea noțiunilor care nu au fost înțelese în perioada online. Ele se vor desfășura conform unei planificări atent întocmită în urma evaluărilor realizate la clasă.
Auxiliarele Intuitext oferă numeroase resurse cu grade de dificultate diferite care pot fi utilizate de profesori în cadrul orelor. Astfel se reduce timpul alocat căutării resurselor necesare, învățătorul având mai mult timp la dispoziție pentru partea creativă a unei lecții, pentru că din punctul meu de vedere o lecție este un act creativ.
Anul 2020, dar și anul 2021 a însemnat adaptare, flexibilitate. Cum aduceți jocul, creativitatea și entuziasmul în aceste activități remediale?
Jocul, creativitatea și entuziasmul sunt necesare în activitățile remediale deoarece doar cu ajutorul acestora elevii cu lacune vor fi captați mai ușor, cât și motivați să se implice în activitățile de învățare desfășurate. Să nu uitam totuși că integrarea elementelor ludice în cadrul activităților a dus întotdeauna la atingerea obiectivelor propuse.
De exemplu, în cadrul unei activități remediale la limba și literatura română, lecția „Timpul verbului” copiii au avut de interpretat un joc de rol cu tema „Trecut, prezent și viitor”. Ei au interpretat scurte dialoguri despre activități ce s-au desfășurat în trecut, se desfășoară în prezent sau se pot desfășura în viitor la școală. Ei au identificat oral verbele și au specificat timpul acestora. Elevii au realizat apoi „o salbă a timpului” formată din mărgele viu colorate.