” Dezbaterea “Adolescența fără filtre”. De ce este nevoie de un program dedicat încrederii în sine în școlile din România
3 min readDe 25 ani, Dove transmite mesajul că frumusețea reală ar trebui să fie o sursă de încredere, nu o sursă de anxietate. De ce este nevoie ca școala să fie un spațiu în care acest mesaj să fie promovat și cât de mult au nevoie adolescenții de sprijin pentru a-și dezvolta încrederea în sine? Acestea au fost subiectele abordate în cadrul dezbaterii virtuale “Adolescența fără filtre”: importanța încrederii în sine în era social media”, organizată joi, 30 septembrie 2021, de Edupedu.ro.
La eveniment au participat Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, Cristina Dima, director Marketing Beauty & Personal Care Unilever și ambasador Dove, Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut, Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București și Mihaela Nabăr, director executiv al Fundației World Vision România.
Cum resimt presiunea legată de înfățișarea fizică adolescenții din România
La începutul pandemiei, 6 din 10 fete din România cu vârsta peste 10 ani erau atât de îngrijorate legate de felul în care arată încât alegeau să nu participe la activități normale, precum petreceri, sport sau înot, potrivit studiului „Romania Beauty Confidence Report”, derulat de Dove în 2018.
Cristina Dima, director Marketing Beauty & Personal Care Unilever și ambasador Dove, a prezentat câteva cifre care arată că lucrurile nu s-au îmbunătățit în perioada pandemiei. Un studiu realizat de Dove la începutul anului 2021 indică o nevoie reală de sprijin pentru consolidarea încrederii în sine în rândul adolescentelor:
7 din 10 fete din România au o stimă de sine scăzută;
două treimi dintre acestea petrec semnificativ mai mult timp în social media în pandemie decât înainte;
două treimi dintre fete și-ar dori ca social media să reflecte o imagine realistă a frumuseții și diversitatea;
7 din 10 fete și-ar dori ca școala să se implice în a oferi informații legate de diversitate și de faptul că este în regulă să fim diferiți și că nu este nevoie să arătăm perfect;
7 din 10 fete folosesc aplicații de editare a fotografiilor pe care le postează în mediul online, iar una din 3 fete postează în fiecare zi cel puțin un selfie pe o rețea de socializare online.
În plus, 34% dintre fetele cu încredere în sine scăzută spun că părinții nu înțeleg presiunea pe care o simt de a arăta perfect pe rețelele de socializare, iar una dintre 3 fete cu încredere în sine scăzută se îngrijorează cu privire la potențiale comentariile negative la fotografiile postate în mediul online dacă acestea sunt needitate.
Implementarea programului educațional „Dove – Ai încredere în tine” în toate școlile din România, sprijinită de Ministerul Educației
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a exprimat în cadrul dezbaterii susținerea completă pentru acest proiect și a subliniat nevoia crescută pentru o astfel de inițiativă în contextul actual:
„Cu siguranță este nevoie de un proiect pentru consolidarea stimei de sine. Este nevoie mai mult decât oricând de un astfel de proiect, mai ales din perspectiva tulburărilor socio-emoționale și comportamentale în rândul elevilor,