Ce a dezvaluit primul test național de literație: doar 11% dintre elevii claselor I-VIII au un nivel funcțional
2 min read Rată mare a analfabetismului funcțional în rândul elevilor sub 15 ani din România
Brio, o platformă de teste standardizate pentru elevi, alături de alte organzatii non-profit specializate în domeniul educației, au publicat „Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România”, care a fost realizat în baza rezultatelor pe care le-au obținut, la teste de literație, peste 47.000 de elevi din toată țara, cu vârste cuprinse între 6-14 ani, înscriși în sistemul public de învățământ, activi din punct de vedere educațional.
Concluzia este una îngrijorătoare: în România continuă să existe o rată mare a analfabetismului funcțional, în rândul elevilor români.
42% dintre elevi au obținut scorul „nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism, în timp ce 20% dintre elevi (8% din populația școlară) sunt la limita de a trece în categoria de „minim funcțional”. Doar 11% din elevi se plasează în categoria „funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.
Citește și: Cum arată un test PISA. Tu știi să îl rezolvi?
„Scorul mediu total al eșantionului este de 26.9 puncte (n.r. din 100 posibile) – o medie care reflectă un nivel mediu MINIM FUNCȚIONAL, așadar, rezultatele arată că elevii din România se limitează la identificarea personajelor și a elementelor unui context, localizarea informației, la recunoașterea și înțelegerea modului de organizare a informației în contextul dat, fiindu-le însă imposibil să lucreze cu informația dată și să prelucreze în moduri mai sofisticate detaliile accesate. În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general,