Dan Tănasă: Klaus Iohannis trebuie suspendat! Din președinte a devenit bufon

Deputatul AUR Dan Tanasă i-a solicitat ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, clarificări privind soarta companiei strategice CFR Marfă, ținând cont de contextul războiului din Ucraina.

O scrisoare trimisă de Comisia Europeană, în data de 11 mai 2021, către Reprezentanța permanentă a României la UE, arată că Guvernul și-a asumat, desființarea S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A. Se confirmă angajamentul autorităților române de a desființa, prin transferarea a 23% din materialul rulant către societatea Rofersped S.A. (la care statul român deține 98% din acțiuni), la final, aceasta urmând să fie privatizată. CFR Marfă va transfera către Rofersped SA o parte din patrimoniu sub formă de majorare de capital, dar şi o parte dintre contracte, respectiv va prelua 41% din volumul transportat de CFR Marfă, iar restul contractelor vor fi cedate deliberat către competitorii privați, potrivit informațiilor apărute în mass-media la vremea respectivă.      

Autoritățile române s-au angajat să privatizeze Rofersped după ce acesta primește activele necesare de la CFR Marfă, printr-un plan de recuperare care ar avea loc în mai multe etape. Într-o primă fază, autoritățile române ar recupera în natură o parte din ajutorul ilegal în contextul procedurilor în curs de pre-insolvabilitate a companiei CFR Marfă. Într-o a doua fază, după finalizarea recuperării parțiale în natură, autoritățile române ar lichida CFR Marfă, care și-ar înceta activitățile și ar ieși de pe piață”, după cum este menționat în documentul respectiv. De asemenea, se estimează că dimensiunea forței de muncă a Rofersped s-ar situa la jumătate din numărul angajaților S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A.

Conform datelor publice, bugetul S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A. pentru anul 2022, prevede pierderi echivalente cu peste 83 de milioane de euro, în creștere cu 30% față de cele consemnate în 2021. După ce anul trecut au avut loc concedieri masive, pentru acest an sunt prognozate angajări (un plus de 49 de salariați!). Totodată, cresc cu 4,29% și cheltuielile aferente contractului de mandat (indemnizația directorului general) și ale altor organe de conducere și control, comisii, comitete, de la 583 mii lei la nivelul anului 2021 la 608 mii lei în cursul acestui an și crește valoarea bonusurilor, de la 15.061 mii lei anul trecut la 18.742 mii lei în anul curent.

              Domnule Viceprim-Ministru, vă solicit să îmi comunicați dacă luați în calcul în actualul context al războiului din Ucraina, ca autoritate a statului român, să lichidați compania strategică  S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A.?

              Ucraina a solicitat României și Moldovei să preia exportul de cereale, pe calea ferată, întrucât porturile ucrainene de la Marea Neagră sunt blocate de către Rusia, sunteți de acord cu această cerere?             

              Câți angajați are la acest moment S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A. ?

              Ce impact social și economic ar avea faptul că S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A. și-ar înceta activitățile și ar ieși de pe piață?

              Ce cotă de piață mai are la acest moment S.N.T.F.M. CFR Marfă S.A.?