Legea care i-ar putea ajuta cu adevărat pe fermierii români

agrointeligenta.ro
– 24 martie 2021 09:49

Cum se plantează răsadurile în solar (Facebook.com/Antoaneta Bancos)

În Parlament a fost depusă, pentru a doua oară, o lege care are cu adevărat forța să îi sprijine pe producătorii români – atât pe cei mici, cât și pe cei pe care azi îi considerăm ”mari”, dar care nu ajung la nivelul multinaționalelor. Legea cea nouă a mai fost depusă, în aceeași formă, și înainte de alegeri, dar a fost clasată la intrarea în noua legislatură.Proiectul legislativ L49/2021 este cel care va da legea prin care se va transpune în legislația românească directiva privind practicile neloiale din sectorul alimentare. Denumirea ei completă sună cam așa: Directiva (UE) 2019/633 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (LINK).Inițiativa legislativă a fost depusă în Parlament de deputatul PNL Cristian Buican, parlamentar de Vâlcea, iar vorba circulă că cel care a elaborat textul de lege ar fi secretarul de stat Aurel Simion, antreprenor care a fondat un brand de produse tradiționale din carne.De ce spunem că legea asta poate schimba lucrurile? Pentru că directiva pe care se bazează e gândită de la Bruxelles să vină în sprijinul producătorilor și, în al doilea rând, pentru că legea nu poate fi îngropată în parlament. Directiva are termen de transpunere în legislația românească data de 1 mai.Directiva (UE) 2019/633 este, așa cum vă dați seama, din 2019. E un subiect atât de sensibil la nivel european că nu știm de vreo țară să se fi aruncat până acum la înaintare și să fie prima care o implementează. Poate și pentru că mizele ei sunt uriașe prin practicile care devin interzise în relația dintre furnizor și retailer. Nu se discută: 12 luni termen de la adoptarea legii pentru schimbarea contractelor încheiate cu retailerii.Cui i se adresează DirectivaDirectiva care trebuie transpusă în legislația românească se aplică anumitor practici comerciale neloiale care apar în legătură cu vânzarea de produse agricole și alimentare de către:
(a) furnizori a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 2.000.000 de euro către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 2.000.000 euro;
(b) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 2.000.000 euro, dar este de maximum 10.000.000 euro, către
cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 10.000.000 euro;
(c) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 10.000.000 euro, dar este de maximum 50.000.000 euro, către
cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 50.000.000 euro;
(d) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 50.000.000 euro, dar este de maximum 150.000.000 euro, către
cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 150.000.000 euro;
(e) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 150.000.000 euro, dar este de maximum 350.000.000 euro,
către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 350.000.000 euro.Termene de plată clareTermenele maxime de plată sunt clar trasate de la Bruxelles. Astfel, statele membre trebuie să se asigură că cel puțin toate următoarele practici comerciale neloiale sunt interzise:
(a) cumpărătorul plătește furnizorului,

 » sursa: www.agrointel.ro