Adrian Costea (AUR) a prezentat Ministerului Sănătății necesitatea de a înființa centre medicale de permanență în județul Ialomița. Ce a răspuns ministrul Rafila
3 min readAdrian Costea, senator AUR de Ialomița, a sesizat Ministerului Sănătății dificultățile pe care le întâmpină ialomițenii pentru a avea acces la servicii medicale. În județul Ialomița, care are o populație de aproximativ 200.000 de locuitori, funcționează doar două spitale și un singur centru de permanenţă în Iocalitatea Dridu. În acest context, Adrian Costea a arătat că înființarea a încă două astfel de centre la Căzănești și Amara le-ar oferi ialomițenilor posibilitatea să acceseze servicii medicale mult mai ușor.
O altă problemă specifică mediului rural este lipsa medicilor – „în satele ialomițene, majoritatea medicilor de familie se apropie de vârsta de pensionare, neexistând nicio strategie pentru atragerea de cadre medicale care să ocupe posturile ce vor rămâne vacante după pensionarea celor din prezent”, a precizat Adrian Costea, care a solicitat Ministerului Sănătății să transmită ce strategie are pentru atragerea tinerilor medici în mediul rural.
Ca urmare a acestei solicitări, reprezentanții ministerului au transmis câteva precizări la probleme ridicate de senator. Astfel, referitor la deficitul de medici, instituția a transmis că la concursul de rezidențial, în special pentru domeniile medicină de familie, medicină de urgenţă, ATI, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei au aprobat prin ordin comun măsura care permite intrarea în rezidenţiat a unui număr cât mai mare de tineri medici. Astfel, s-a luat decizia de scădere a pragului minim de promovare de la 65% la 60%, la fel ca în anii anteriori.
În ceea ce privește înființarea centrelor de permanență la Căzănești și Amara, ministerul a transmis care sunt condițiile pentru a face posibil acest lucru. Astfel, măsura se aplică în următoarele cazuri:
- „în mediul rural, în situaţia în care în zonă nu există alte unităţi de asistenţă medicală/de primire a urgenţelor medicale, se înființează câte un centru de permanenţă la o populaţie de minimum 5000 locuitori, conform datelor statistice existente la nivelul unităților administrative locale implicate;
- în localităţile rurale izolate, greu accesibile, în care nu există acces la servicii de asistenţă medicală pentru populaţia din zonă se pot centre de permanenţă fără criteriul de min. 5000 locuitori.
- în mediul urban, cu o populaţie sub 25.000 de Iocuitori, se înființează un centru de permanenţă, iar în localităţile cu o populaţie mai mare de 25.000 de locuitori, câte un centru de permanenţă Ia 25.000 de locuitori, conform datelor statistice existente la nivelul unităţilor administrative locale implicate”.
La aceste criterii se adaugă condiția ca medicii să se asocieze astfel încât să asigure continuitatea asistenței medicale: „ aceste structuri trebuie să funcţioneze cu un număr de minimum 7 posturi de medic şi cu minimum 5 posturi de asistent medical. Asocierea medicilor se realizează pe baza unei convenţii de asociere prin voinţa liber exprimată a minim 2 medici de familie titulari sau un medic de familie titular şi un medic de familie angajat al furnizorului de servicii de medicină de familie indiferent de forma de organizare, care pot coopta alţi medici de familie şi/sau de medicină generală pentru a se constitui un grup de minim 7 medici”.
Actul de înființare al centrului de permanenţă îl constituie decizia de înființare a centrului de permanenţă, emisă de directorul executiv al direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti numai după includerea acestuia în anexa nr. 1 la Ordinul MS nr. 774/2023”, se mai arată în răspunsul transmis de Ministerul Sănătății.