Ce a răspuns ministrul Sorin Grindeanu la solicitarea deputatului AUR Doru Acatrinei privind implicarea personală a premierului Ciolacu pentru construcția autostrăzii Pașcani-Siret
4 min readDeputatul AUR de Suceava Doru Acatrinei i-a solicitat premierului Ciolacu să se implice personal în construcția autostrăzii Pașcani – Suceava – Siret. Solicitarea vine în condițiile în care, în Planul Național de Redresare și Reziliență, nu poate fi modificat traseul acestui drum. Deputatul AUR a mai subliniat că visul sucevenilor de a trece o autostradă prin județul lor s-a transformat în „drum de mare viteză”. Doru Acatrinei a mai transmis că adoptarea L48/2021 inițiată de AUR ar rezolva această problemă stringentă.
Deputatul AUR Doru Acatrinei a arătat că, din interpelările adresate de parlamentarii AUR către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, reiese că locuitorii din Suceava nu vor avea autostradă în următorii ani, în condițiile în care un segment de 29,3 Km, de la DN 2H și până la Siret, este planificat să fie un drum expres, iar de la DN 2H și până la Suceava, respectiv 26,4 Km, va fi un drum pe care se va putea circula rapid, dar nu va fi autostradă.
Deputatul AUR a solicitat premierului României să își pună parlamentarii PSD să scoată din sertarele Camerei Deputaților Legea 48/2021 privind aprobarea obiectivului de investiții și dezvoltarea infrastructurii rutiere “Autostrada A7 – Siret – Suceava – Dolhasca – Paşcani – Bacău – Focșani – Buzău – Ploiești – București”, lege inițiată de partidul AUR.
“Domnule Prim-Ministru, puneți-vă parlamentarii la treabă, să scoată din sertarele Camerei Deputaților, L48/2021 privind aprobarea obiectivului de investiții și dezvoltarea infrastructurii rutiere Autostrada A7- Siret – Suceava – Dolhasca – Paşcani –Bacău- Focșani- Buzău- Ploiești-Bucureşti, inițiativă legislativă a partidului AUR”, a transmis deputatul AUR.
Deputatul sucevean consideră că, în condițiile în care tronsonul Siret-Pașcani „este un proiect adăugat”, această investiție nu se va concretiza în viitorul apropiat.
Deputatul AUR a solicitat implicarea personală a prim-ministrului pentru construirea autostrăzii A15 SIRET-SUCEAVA-PAȘCANI, în cazul în care nu se mai poate modifica în PNRR traseul autostrăzii A 7. Cerând să nu fie construit un drum expres, ci o autostradă, cum este prevăzut pe segmentul SN2H-SIRET.
“O problemă majoră o constituie faptul că tronsonul Siret – Pașcani nu are finanțare prin PNRR și datorită faptului că autoritățile județene aveau alte priorități la acea vreme, iar în școlile din județul Suceava se vorbea și se vorbește despre organizarea de excursii la Bacău sau la Pașcani ca să poată să vadă elevii autostrada A7.nFiind un proiect adăugat, tronsonul Siret-Pașcani nu a început și nu va începe prea curând”, a subliniat deputatul AUR Doru Acatrinei.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis următorul răspuns privind solicitarea deputatului sucevean AUR:
“Din punct de vedere al infrastructurii de transport, în România, priorităţile sunt definite ce Master Planul General de Transport at României (MPGT). Astfel, viziunea strategică a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) este dată de Master Planul General de Transport al României, document agreat de către Comisia Europeană şi aprobat prin Hotărâre de Guvern pe data de 14.09.2016.
Conform Programului Investiţional (PI) pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020 – 2030, sectorul la care faceţi referire, respectiv Paşcani – Suceava – Siret, este inclus în cadrul Coridorului de conectivitate 2 (Moldova), fiind desfăşurat pe reţeaua rutieră europeană TEN-T Core pe relaţia Giurgiu – Bucureşti – Ploieşti – Buzău • Focşani – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret, ce asigură legătura pe axa nord – sud între Moldova şi Muntenia, dar şi între Ucraina/Moldova şi Bulgaria.
Având în vedere prioritizarea explicată mai sus, pentru Paşcani – Suceava a rezultat o intervenţie la profil de autostradă, iar pentru sectorul Suceava – Siret tipul de intervenție rezultat a fost la profil de drum expres.
Totodată, prin prevederea stipulată în cadrul Master Planului General de Transport României conform căreia soluţia tehnică de legătură rutieră între două localități poate fi schimbată printr-o fundamentare justificată de o analiză de detaliu la nivelul unui studiu de fezabilitate, dacă au fost identificate schimbări majore socio-economice în aria CE, influenţă a legăturii rutiere sau modificări majore ale MZA – ului. În urma analizei din cadrul studiului de fezabilitate pentru Suceava – Siret a rezultat că soluţia care va fi implementată este, de asemenea, la profil de autostradă pentru sectorul Suceava – Milișăuți (DN2H), iar pentru Milişăuţi – Siret va fi păstrată cea de drum expres”, se menționează în documentul transmis de Ministrul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor a mai specificat că că sectorul rutier Pascani-Suceava-Siret are finanțare europeană în cadrul programului ”Transport 2021-2027”, aprobat în 16.12.2022 de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare a Deciziei Comisiei nr. C(2022) 9754, din partea Fondului European de Dezvoltare Regională (FEDR) si al Fondului de Coeziune (FC).