Copiii români nu au acces la o creșă din județul Mureș, renovată cu sprijinul guvernului de la Budapesta. Dan Tanasă sesizează Ministerul Educației

3 min read

Dan Tanasă, deputat AUR de Mureș, sesizează Ministerului Educației un caz grav de discriminare pe criterii etnice: în comuna Corunca, jud. Mureș, copiii români sunt acceptați la Creșa 3, în ciuda promisiunilor inițiale. Limba de predare este maghiara, iar personalul este exclusiv de naționalitate maghiară.

Vă readuc în atenție situația discriminatorie dintr-o instituție de învățământ preșcolar din județul Mureș, mai exact despre situația „CREȘEI 3 GRUPE CU PROGRAM PRELUNGIT” din comuna Corunca județul Mureș.

Guvernul Ungariei a contribuit financiar în anul 2021 la înființarea acestei creșe situată comuna Corunca din județul Mureș, într-o clădire care aparține Bisericii Reformate Corunca. La înființarea se susținea faptul că grădinița va continua funcționarea a instituției de învățământ preșcolar confesional cu statut privat.

      În fapt, s-a constatat că prin HCL nr 71/22.09.2021, această unitate de învățământ preșcolar a fost introdusă în sistemul național preuniversitar de învățământ în urma aprobării a Consiliului local Corunca.

      La dezbaterea HCL nr 71/22.09.2021 mai mulți consilieri locali au ridicat problema limbii de predare și a accesului copiilor de etnie română la această creșă. La momentul respectiv au fost transmise promisiuni cu privire la faptul că deși Guvernul Ungariei a condiționat acordarea finanțării pentru renovarea clădirii ce găzduiește creșa prin motive discriminatorii precum predarea exclusiv în limba maghiară, la această instituție vor avea acces minim 10 copii de naționalitate română, iar personalul va fi mixt, astfel încât să fie angajați și cunoscători și vorbitori de limba română.

Însă aceste promisiuni nu au fost respectate. Întreg personalul este exclusiv de naționalitate maghiară acesta fiind selectat prin mijloace netransparente. Există o nemulțumire chiar și în rândul comunității maghiare pentru faptul că soția și fiica actualului primar sunt angajați ai grădiniței respectiv a creșei. La nivelul creșei dar și a scolii gimnaziale este dusă o politică discretă dar foarte eficientă de respingere a copiilor români și prevenire a înscrierii acestora.

Inexistenta limbii de predare în limba română într-o unitate publică de învățământ într-o localitate cu peste 4400 de locuitori, dintre care aproximativ jumătate sunt de naționalitate română reprezintă o formă evidentă de discriminare, săvârșită de autoritățile locale, respectiv de primarul comnei, , initiatorul infiintarii acestei unitati de invatamant ,in aceasta forma vadit discriminatorie. Trebuie subliniat faptul că au existat peste 65 de cereri de înscriere din partea părinților copiilor de etnie romănă.

În acest context, doamnă Ministru, vă rog să îmi răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Care sunt acțiunile și verificările efectuate în această instituție pentru a înlătura iligalitățile existente, verificând totodată chestiunile ce țin de discriminarea cetățenilor de etnie română în privința înscrierii copiilor, a personalului și a limbii utilizate în instituție?
  2. Când veți iniția monitorizarea funcționării acestei instituții de învățământ preșcolar? Rugăm pe această cale să dispuneți efectuarea unei inspecții amănunțite și să ne comunicați rezultatul acesteia pentru a combate discriminarea pe criterii etnice.
  3. Care sunt măsurile adoptate pentru a impune respectarea legilor și a Constituției, fiind sancționate toate formele de discriminare, atât în privința angajărilor de personal cât și a înscrierii copiilor, dar si a limbii de predare impuse forțat.
Copyright © acțiunea.ro (2020-2023) | Newsphere by AF themes.