5 calități cheie ale educatorului perfect, de la câștigătoarea titlului ”Trainer of the year” la Nursery World in 2021
3 min readFiecare copil merită un educator grozav. Un model care inspiră, motivează și se implică, astfel încât copilul să aibă ocazia de a știi mai mult, de a face mai mult și de a fi mai mult.
Dar care sunt calitățile unui educator cu vocație? Ce atribute ar trebui să îl definescă, ce cunoștințe ar trebui să aibă și ce abilități astfel încât să fie un adevărat profesionist în domeniul educației timpurii?
Am aflat răspunsul acestor întrebări de la Alison Featherbe, deținătoare a titlului ”Trainer of the year” la Nursery World in 2021 și speaker la Conferința de Educație Timpurie, eveniment ce va avea loc la Timișoara, București, Suceava și Chișinău, între 24 și 30 octombrie.
”Spune-mi și voi uita, invață-mă și s-ar putea să-mi amintesc, implică-mă și voi învăța” Benjamin Franklin.
Am întrebat-o pe Alison care sunt cele 5 calități ale unui educator grozav, iar topul ei îl prezentăm în cele ce urmează.
1. Un bun comunicator.Copiii au nevoie de un educator care își alege bine cuvintele, care este autentic, cinstit și deschis. Un educator captivat atunci când citește povești, interesat de viața copiilor și posesor a unei colecții vaste de expresii faciale. Nu în ultimul rând, aș menționa un limbaj corporal accesibil. Un bun comunicator dă putere copiilor să-și comunice nevoile și dorințele și oferă un mediu securizant, în care aceștia pot străluci, un mediu care oferă provocare și permite învățarea prin încercare și eroare.
2. Capacitatea de a se conecta.Relațiile sunt vitale în educarea copiilor. Relațiile pozitive construiesc încredere, dezvoltă o legătură semnificativă și ne îndeplinesc nevoia de a fi apreciați și respectați. Conexiunea răspunde nevoii noastre de a aparține și de a ne simți iubiți. Conexiunea autentică ne va permite să îmbrățișăm diferențele dintre semeni, să fim curioși și chiar să fim vulnerabili atunci când avem cea mai mare nevoie. Un educator bun are capacitatea de a se conecta cu fiecare copil în unicitatea sa.
3. Este creativ și inspiră creativitate.Dezvoltarea creativității este responsabilitatea noastră ca educatori. Stârnim curiozitatea, imaginația, deschiderea la minte și rezolvarea de probleme în activitățile și experiențele pe care le oferim copiilor. Astfel vom avea copii mai motivați și ambițioși, încrezători în abilitățile lor și capabili să aplice soluții creative în situațiile cu care se întâlnesc. Avem nevoie de copii să vină cu idei și alternative noi și să fie deschiși la posibilitățile nesfârșite pe măsură ce rezolvă problemele.
4. Abordarea holisticăEste important să adoptăm o abordare holistică a dezvoltării copilului și să acordăm o atenție deosebită bunăstării fizice, personale, sociale, emoționale și spirituale a copiilor. Desigur, recunoaștem că aspectele cognitive ale învățării sunt esențiale, dar dacă toate nevoile noastre nu sunt satisfăcute, copiii nu vor reuși să fie adulți fericiți și funcționali. Trebuie să ne cunoaștem cu adevărat copiii, unde se află punctele lor forte și unde trebuie să oferim sprijin și îndrumare, în special copiilor care sunt mai puțin avantajați.
5. Fii un bun ascultătorNoi, educatorii, avem datoria de a asculta „vocea copiilor” –