Adrian Cătană (AUR) îl interpelează pe ministrul Sorin Grindeanu cu privire la demisia directorului general al CFR Călători
3 min readSenatorul AUR Adrian Cătană l-a interpelat pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu privire la demisia directorului general al CFR Călători, Traian Preoteasa. Demersul a fost făcută în contextul în care senatorul a primit mai multe sesizări de la călătorii nemulțumiți de condițiile în care CFR Călători își desfășoară activitatea – trenurile au întârzieri mari, uneori de sute de minute, iar echipele intervin cu dificultate pentru a remedia diferite probleme tehnice. Așa s-a întâmplat pe 3 martie, cu trenul 2076 (Râmnicu Vâlcea–Piatra Olt) operat de CFR Călători, care a avut o întârziere de cca. 197 de minute.
Din păcate, situația nu este nici pe departe singulară, punctează senatorul. Zilnic există astfel de situații, iar timpii de așteptare sunt tot mai mari. Dacă în 2020 trenurile din țară au întârziat 2,6 mil. de minute, adică în jur de 4,8 ani, în 2022, întârzierile aproape că s-au dublat însumând 4,3 mil. de minute, adică 8,2 ani.
Adrian Cătană consideră că, dincolo de cauzele independente de conducerea companiei care produc întârzierile, este inacceptabil ca directorul CFR să asiste impasibil la această problemă. Senatorul a comparat situația CFR Călători cu cea a operatorilor privați precum Softrans și AstraTrans, care, spre deosebire de CFR, au reușit să aducă îmbunătățiri condițiilor de călătorie.
În interpelarea adresată ministrului Sorin Grindeanu, senatorul AUR atrage atenția asupra faptului că, având în vedere performanța slabă a operatorului de stat, actualul director al CFR, Traian Preoteasa, nu ar fi trebuit să mai primească un nou mandat.
„Pe lângă problema întârzierilor am constat că în timp ce compania de stat CFR nu mai dispune de trenuri electrice, companiile private din domeniu (Softrans și AstraTrans) reușesc să-și modernizeze parcul activ cu astfel de vehicule. Dacă aceasta nu era de ajuns, conducerea companiei a reușit performanța de a cumpăra un tren în ultimii 20 de ani care, deși ajuns în țară în decembrie 2023, nu circulă nici până în prezent.
Dacă dumneavoastră ați fi proprietarul unei firme a cărui manager ar avea astfel de rezultate, l-ați păstra în funcție, ba chiar i-ați oferi un nou mandat la conducerea firmei? Cu siguranță că nu. Atunci de ce dl. Traian Preoteasa a mai primit un nou mandat la conducerea CFR știind situația critică a companiei? În ce țară, un director de companie de stat fără rezultate este ținut în funcție? Se poate ascunde în spatele legilor, scuzându-se că nu e vina lui că CFR moare pe zi ce trece, dar aceasta este atitudinea potrivită din partea unui director care are toate pârghiile necesare să producă o schimbare palpabilă în compania sa? Până la urmă funcția sa socială este să organizeze compania pentru a servi călătorilor indiferent de condițiile externe. Vrem rezultate, nu scuze”, a afirmat senatorul.
În acest context, Adrian Cătană a solicitat răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care sunt marile realizări ale domnului Traina Preoteasa în mandatele sale de director al CFR?
- Care sunt planurile companiei pentru reducerea prevenirea întârzierilor tot mai dese ale trenurilor din propriul parc feroviar?
- Veți cere demisia domnului Traian Preoteasa din funcția de director general al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A? Dacă da, când?