Ionela Neagoe, director al C.N. Gheorghe Lazăr, București, despre Dove – Ai încredere în tine: „Stima de sine și relațiile bazate pe încredere sunt calea către succesul personal și profesional”

Din ce în ce mai multe școli recunosc importanța programelor de educație socio-emoțională pentru elevi, înțelegând că echilibrul emoțional este esențial pentru rezultatele școlare ale copiilor.
Programul „Dove – Ai încredere în tine” este un astfel de program, dedicat încurajării respectului de sine și încrederii în propriul corp în rândul copiilor și adolescenților. Programul a fost lansat în 2004 la nivel global, fiind implementat în acest an în 7 școli din România. Printre școlile care au participat la programul pilot s-a numărat și Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București. Ionela Neagoe, director al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”, ne-a răspuns la câteva întrebări despre această experiență, despre problemele întâmpinate și despre motivele pentru care acest program ar trebui să fie adoptat de cât mai multe instituții de învățământ.
1. Dumneavoastră aveți deja experiența implementării proiectului pilot al programului “Dove – Ai încredere în tine”, la nivelul întregii școli. Puteți descrie etapele concrete ale implementării programului educațional pentru cadrele didactice sau directorii care se pregătesc să îl deruleze în școlile lor?
Primul pas a fost să avem discuții introductive despre proiect cu părinții și cu profesorii. Părinții au semnat acordurile de participare a copiilor la cursuri, apoi a fost organizat trainingul pentru profesori. Trainerii de la Dove au ținut un atelier copiilor (sesiunea unică) apoi profesorii au făcut la clase cele 3 sesiuni, unii au făcut chiar mai multe ( 5 sesiuni).Pentru că vorbim de stima de sine și pentru că elevul are nevoie să lucreze într-un mediu de încredere, copiii au avut posibilitatea de a alege profesorul la ale cărui sesiuni de lucru au participat. 2. Care au fost reacțiile elevilor – pozitive și/sau negative – în timpul și în urma programului „Dove – Ai încredere în tine”? Dar reacțiile cadrelor didactice și ale părinților?
Copiii au primit cu multă deschidere cursul, pe de o parte pentru că este o perioadă dificilă în care mediul online a generat tot felul de trăiri, emoții, pe care unii dintre ei le gestionează greu, pe de altă parte, pentru că fișele de lucru sunt provocatoare, iar filmulețele folosite la ore sunt sugestive și ilustrează sau exemplifică situații la care sunt și ei expuși. Pentru profesori, programul a venit cu soluții pentru a le fi elevilor un sprijin, pentru a se înțelege și descoperi chiar ei înșiși, deoarece, realitățile prezentate duc inevitabil către introspecție. Au aflat metode inedite de a interacționa cu elevii, ghidurile fiind foarte accesibile și susținute de exemple.La părinți s-a observat conștientizarea trăirilor propriilor copii, o mai mare apropiere de aceștia, o dorință de a afla cum să gestioneze anumite situații.
3. Care au fost cele mai frecvente probleme întâmpinate de cadrele didactice care au desfășurat acest program?
La elevi, s-a observat la unele discuții un disconfort în a vorbi despre anumite aspecte personale. La unii părinți s-a observat ideea că au o relație perfectă cu copiii și nu e nevoie să discute mai mult, sau chiar faptul că nu le place să se vulnerabilizeze.
4.

 » sursa: www.didactic.ro