Transportatorii români sunt nevoiți să stea zile întregi la frontieră. Dorel Acatrinei (AUR) a solicitat Ministerului Transporturilor să implementeze măsuri pentru diminuarea timpilor de așteptare
3 min readDeputatul AUR Dorel Acatrinei l-a interpelat pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu privire la situația transportatorilor români, în contextul în care aceștia sunt nevoiți să aștepte și 11 zile la intrarea în țară dinspre Ucraina. Aceeași situație se întâmplă și la frontiera cu Bulgaria, unde lucrările la podul Giurgiu-Ruse generează așteptări de până la 36 de ore.
„Transportatorii români se confruntă cu lipsa facilităților de hrană și instalații sanitare adecvate în timpul așteptării, iar această situație afectează negativ livrarea alimentelor, produselor și mărfurilor, având consecințe asupra clienților, cetățenilor și întregii economii”, a sesizat deputatul.
În context, Dorel Acatrinei a amintit că Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România a propus o serie de soluții pentru remedierea situației:
- acordarea de prioritate la frontierele externe UE pentru camioanele cu documente vamale procesate – TIR/TIR-EPD;
- utilizarea punctelor de trecere dedicate strict camioanelor cu documente procesate vamal TIR/tranzit și camioanelor goale;
- modernizarea infrastructurii la punctele de trecere a frontierelor cu țările UE și non-UE;
- dimensionarea corectă a personalului vamal și a procedurilor de lucru;
- măsuri urgente de coordonare instituțională la nivel național și transfrontalier pentru reducerea timpilor de așteptare și fluidizarea traficului.
Dorel Acatrinei a solicitat ministrului Transporturilor să transmită când vor fi aplicate măsurile enumerate mai sus. În urma demersului, ministerul a transmis că, în ceea ce priveşte fluidizarea traficului internațional de marfă în Punctul de Trecere a Frontierei, C.N.A.I.R. – S.A. a implementat sisteme de preselecţie în vederea eliminării cântăririi sistematice. În prezent sunt iniţiate demersuri în două Puncte de Trecere a Frontierei cu trafic intens, respectiv ACI Giurgiu şi Nădlac II, urmând a fi extinse şi la nivelul altor puncte.
Potrivit sursei citate, C.N.A.I.R. – S.A. a luat o serie de măsuri pentru diminuarea timpilor de așteptare. Astfel, în prezent, activitatea de control specific desfăşurată în punctele de trecere a frontierei se realizează în:
- cel mult 40 de secunde pentru vehiculele înmatriculate în state membre UE care nu au depăşiri de mase şi dimensiuni peste limitele admise (acesta reprezentând timpul în care se realizează cântărirea);
- cel mult 3 – 5 minute pentru vehiculele înmatriculate în state nemembre UE (în funcţie de rapiditatea cu care conducătorul auto pune la dispoziția salariatului ACI toate documentele necesare controlului: taloane auto, CMR , T1 /Carnet TIR, autorizație de acces, etc);
- cel mult 10 minute pentru vehiculele care au depăşiri de mase şi/sau dimensiuni pentru care pe sensul de intrare trebuie emise documente de acces şi achitate tarifele aferente, iar pe sensul de ieşire trebuie aplicate sancţiuni contravenţionale. Timpul aferent acestor operaţiuni este în funcţie de rapiditatea cu care conducătorul auto pune la dispoziţia salariatului Agenţiei de Control şi Încasare toate documentele necesare: taloane auto, CMR , T1 /Carnet TIR, autorizaţie de acces etc.
„Totodată, acolo unde amplasamentul punctului de frontieră a permis, a fost creată o bandă dedicată vehiculelor AEO care facilitează verificarea cu prioritate a acestor vehicule. C.N.A.I.R. – S.A. analizează posibilitatea identificării vehiculelor implementate în aplicația TIR-EPD şi dirijarea acestora cu indicatoare de informare către banda utilizată în prezent de vehiculele AEO”, a mai transmis Ministerul Transporturilor.