Vasile Nagy: Dreptul la liberă circulație nu poate fi condiționat de certificatul de vaccinare – 60m.ro

Vasile Nagy, deputat AUR de Arad, a depus la Camera Deputaților o declarație politică în care face referire la corupția din vămi, una dintre cele mai mari probleme nerezolvate ale țării.

„Problemele cu corupția în vămi sunt peste tot, atât la granița cu Republica Moldova, cât și cu Ucraina, Ungaria sau Bulgaria. Nu putem spune că avem corupție doar pe partea de Est sau Vest.

Pe partea de Est corupția permite intrarea ilegală a țigărilor de contrabandă sau a băuturilor alcoolice, iar pe partea de Vest, spre Ungaria, scoatem ilegal din țară inclusiv minore care ajung să fie exploatate sexual în Vestul Europei sau migranți clandestini, sau copii care ajung la cerșit în diferite state europene”, a atenționat deputatul AUR.

Vămile din România nu au nici personal suficient, nici tehnologie digitală, mai ales la frontiera cu Republica Moldova și Ucraina. Acest aspect constituie o problemă gravă, ținând cont că una dintre marile condiții pentru a fi primiți în spațiul Schengen este tocmai tehnologia digitală pentru depistarea transporturilor ilegale.

În acest sens, autoritățile trebuie să facă investiții masive pentru a cumpăra tehnologii digitale de ultimă generație mai ales la vămile externe ale Uniunii Europene, cum sunt cele cu Ucraina și Republica Moldova.

Avem nevoie de scannere, cântare și sisteme IT pentru monitorizarea transporturilor sau persoanelor care trec granița. Momentan, multe vămi din România funcționează la nivel de anii 1990.

Presiunea este mult mai mare pe România, la granițele externe, deoarece avem vămi cu state controlate de Rusia. Atât în Ucraina, cât și în Republica Moldova, Rusia are mari interese și joacă dur de fiecare dată. Tocmai din acest motiv autoritățile române trebuie să fie eficiente,” a adăugat Vasile Nagy.

Spațiul Schengen nu are nicio treabă cu legile din justiție, ci testează capacitatea unui stat de a proteja frontierele externe ale UE. România nu este capabilă să asigure securitatea spațiului european.

Deputatul AUR a subliniat faptul că „fără un plan general de reformare a vămilor și digitalizarea acestora, probabil multe state europene se vor opune aderării României la spațiul Schengen. Nu ne-am asumat un astfel de plan, iar campaniile făcute doar pentru imagine nu au rezolvat nicio problemă.”

România este țara cozilor infernale la granițe cu kilometri de mașini la ieșirea și la intrarea în țară

Portul Constanța este scăpat de sub control, iar Poliția de Frontieră nu are capacitatea logistică și digitală pentru a verifica tot traficul pe Dunăre sau Marea Neagră, în apele teritoriale ale României. Este necesară suplimentarea personalului poliției de frontieră care își desfășoară activitatea la controlul documentelor și a arterelor de control până la capacitatea maximă permisă de infrastructura fiecărui punct de trecere.

Punctele de Trecere a Frontierei funcționează în baza prevederilor acordurilor bilaterale dintre România și statele vecine, respectiv a legislației naționale în vigoare, fiind, atât în subordinea Sectoarelor Poliției de Frontieră și Grupurilor de Nave de pe raza teritorială în care se află, cât și în subordinea directă a Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.